Lån FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvad betyder ÅOP? Hvilke dokumenter skal jeg indsende? Find svaret på disse spørgsmål og mange flere i oversigten forneden:

Generelle udtryk

  • Hvad betyder ÅOP?

    ÅOP står for Årlig Omkostning i Procent, og er et udtryk for dine samlede udgifter til lånet om året i procent. ÅOP indeholder de renter, gebyrer og andre udgifter du skal betale i forbindelse med dit lån.

    F.eks. hvis din ÅOP er 10%, så er det altså 10% af dit lånte beløb, du skal betale i omkostning om året for at have lånet. ÅOP kan være forskellig alt efter, hvilket lån du tager, lånets størrelse og aftalte afdrag.

    Hvis du vil sammenligne to lån med hinanden, er det ÅOP du skal se på.

  • Hvad betyder årlig nominel rente?

    Den årlige nominelle rente er den rente, du skal betale for lånet, men ikke medregnet renters rente. Den årlige nominelle rente hedder også den pålydende rente.

  • Hvad betyder ydelse?

    Når du har optaget et online lån, skal der betales en lille bid tilbage af lånet hver måned. Dette beløb kaldes en ydelse. Ydelsen på dit lån er inkl. afdrag, renter og bidrag.

    Ydelsen beregnes ud fra lånets løbetid, renter og afdrag.

  • Hvad betyder løbetid?

    Perioden mellem tidspunktet for lånets stiftelse og tidpunktet for den sidste betaling, udløbstidspunktet, kaldes lånets løbetid. Sagt på en anden måde, løbetiden den periode, du skal bruge på at betale dit online lån tilbage. Hvis du for eksempel har en 72 måneders tilbagebetalingsaftale på dit lån, er din løbetid 72 måneder.

Spørgsmål under låneprocessen

  • Hvornår har jeg pengene til rådighed?

    Så snart din ansøgning er godkendt, modtager du en mail med et link til din låneaftale. Du underskriver låneaftalen med NemID, og pengene kan være på din NemKonto senest 3 dage efter vi har modtaget din låneaftale retur.

    Læs mere om vores hurtige lån

  • Hvilke krav er der til låneansøgere?

    Hvem kan låne penge?

    I princippet kan alle låne penge - der er dog nogle få krav, du skal opfylde. Men du skal hverken stille sikkerhed eller forklare dig, når du låner hos Ikano Bank . Vi blander os heller ikke i, hvad du skal bruge pengene til.

    VORES ENESTE KRAV ER:
    Du skal være fyldt 18 år.
    Du må ikke være registreret i RKI eller Debitor Registret.
    Du skal have bopæl i Danmark.
    Kan du opfylde disse krav, så er du godt på vej. Du kan sagtens ansøge om et lån alene, men er du gift eller samboende, er det vigtigt, at I ansøger sammen.

    Vi henviser også til, at du læser vores lånebestemmelser.

  • Skal jeg have min ægtefælle/samlever med på ansøgningen?

    Du kan sagtens søge om et lån alene, men er du gift eller samboende, er det vigtigt, at I ansøger sammen. Særligt ved SamleLån, hvor der typisk er tale om et højere beløb, kan det være væsentligt, at man søger sammen, så hele husholdningens indtægt medtages i vurderingen. 

  • Kan jeg samle mine lån hos Ikano?

    Har du flere lån, du ønsker at få samlet i ét, så kan du gøre det hos os med et SamLelån. Du skal blot udfylde ansøgningsskemaet - så hører du fra os i løbet af kort tid. Når din ansøgning er endeligt godkendt, har du pengene i løbet af få dage, og vi sørger for at indfri din gæld hos dine andre kreditorer. 

    Ansøg om at få samlet dine lån her.

  • Kan jeg ansøge, hvis jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark?

    Det er desværre ikke muligt at ansøge om lån hos Ikano Bank, hvis du er bosiddende i udlandet. Du skal have bopæl i Danmark og have et dansk CPR nr.

  • Kan jeg søge hvis jeg er udstationeret?

    Ja, det er muligt at ansøge om et privatlån hos Ikano Bank, hvis du er udstationeret. Du skal dog have bopælsadresse i Danmark og have et dansk CPR nr.

     

Spørgsmål til MINKONTO & NEMID

  • Hvordan kender I min NemKonto?

    Når vi anvender NemKonto-systemet, har vi ikke direkte adgang til NemKonto-registeret, vi sender udbetalingen (elektronisk) indeholdende et personnummer, hvorefter NemKonto-systemet påsætter det tilhørende kontonummer. Hos Ikano Bank har vi ikke kendskab til din bank og dit kontonummer.

  • Hvad er en NemKonto?

    Din NemKonto er den bankkonto, som alle offentlige myndigheder bruger, når de skal udbetale penge til dig. Det er en helt almindelig bankkonto, som du bruger i forvejen. Som noget nyt kan private virksomheder også anvende NemKonto, og Ikano Bank anvender fremover din NemKonto, når du får udbetalt dit lån.

    Alle borgere og virksomheder i Danmark skal have en NemKonto. De fleste borgere bruger deres lønkonto som NemKonto. Man skal altså ikke oprette en ny bankkonto for at have en NemKonto, hvor Ikano Bank kan udbetale dit lån.

    Hos Ikano Bank har vi ikke kendskab, og adgang til, din bank og dit kontonummer. Vi sender en udbetaling elektronisk til NemKonto-systemet indeholdende dit personnummer.  NemKonto-systemet indsætter herefter dit kontonummer.

    Vi får altså ikke adgang til dine private bankoplysninger, når vi udbetaler penge til din NemKonto.

  • Hvordan tilmelder jeg min betaling til Betalingsservice?

    Hvis du opretter betalingen af din månedlige ydelse i Betalingsservice, behøver du ikke bekymre dig om at få betalt til tiden. Dermed slipper du også for et eventuelt rykkergebyr, hvis en betaling smutter. Det kører helt automatisk (hvis der er penge på kontoen) og den månedlige ydelse bliver automatisk betalt på den aktuelle forfaldsdato. Det fortsætter den med, indtil dit lån er betalt ud, eller du afmelder aftalen.

    Og ønsker du at ændre en betaling en måned, er det nemt at stoppe eller tilrette i din Netbank.

    HVORDAN TILMELDER JEG MIN BETALING?
    Det kan du gøre på to måder:

    1. Enten kan du tilmelde din betaling via dit næste indbetalingskort. Alle oplysninger du skal bruge, finder du på kontoudtoget.

    2. Du kan også tilmelde dig via linket: Tilmeld Betalingsservice

    HVAD KOSTER DET AT BRUGE BETALINGSSERVICE?
    Du kan se priser på de forskellige betalingsmuligheder her Prislister 

    HAR DU SPØRGSMÅL?
    Så er du velkommen til at kontakte vores Kundeservice på telefon 43 55 66 00 eller mail kundeservice@ikano.dk

     

Spørgsmål til eksisterende lån

  • Kan jeg indbetale ekstra på mit lån?

    Ja, du kan altid indbetale ekstra på dit lån. Hvis du ønsker at indbetale ekstra udover din faste månedlige indbetaling, kan du kontakte os på telefon +45 43 55 66 00 eller mail: kundeservice@ikano.dk og få oplyst kontonummer og betalingsID, som du kan bruge.

  • Hvordan kan jeg indfri mit lån?

    Indfrielse betyder, at du betaler restbeløbet på dit lån ud.

    Du kan til enhver tid indfri dit privatlån eller anden aftale hos os.  Også før det aftalte tidspunkt. Vi tilskriver ikke gebyr ved indfrielsen. Du kan indfri din aftale på to måder:

    1.       Send en e-mail til kundeservice@ikano.dk med den dato du ønsker at indfri

    2.       Ring til Kundeservice på +45 43 55 66 00

    Vi sidder klar til at guide dig gennem indfrielsen.