Lån FAQ - Ofte stillede spørgsmål
Hvad betyder ÅOP? Hvilke dokumenter skal jeg indsende? Find svaret på disse spørgsmål og mange flere i oversigten forneden:
Hvad betyder ÅOP? Hvilke dokumenter skal jeg indsende? Find svaret på disse spørgsmål og mange flere i oversigten forneden:
ÅOP står for Årlig Omkostning i Procent, og er et udtryk for dine samlede udgifter til lånet om året i procent. ÅOP indeholder de renter, gebyrer og andre udgifter du skal betale i forbindelse med dit lån.
F.eks. hvis din ÅOP er 10%, så er det altså 10% af dit lånte beløb, du skal betale i omkostning om året for at have lånet. ÅOP kan være forskellig alt efter, hvilket lån du tager, lånets størrelse og aftalte afdrag.
Hvis du vil sammenligne to lån med hinanden, er det ÅOP du skal se på.
Den årlige nominelle rente er den rente, du skal betale for lånet, men ikke medregnet renters rente. Den årlige nominelle rente hedder også den pålydende rente.
Når du har optaget et online lån, skal der betales en lille bid tilbage af lånet hver måned. Dette beløb kaldes en ydelse. Ydelsen på dit lån er inkl. afdrag, renter og bidrag.
Ydelsen beregnes ud fra lånets løbetid, renter og afdrag.
Perioden mellem tidspunktet for lånets stiftelse og tidpunktet for den sidste betaling, udløbstidspunktet, kaldes lånets løbetid. Sagt på en anden måde, løbetiden den periode, du skal bruge på at betale dit online lån tilbage. Hvis du for eksempel har en 72 måneders tilbagebetalingsaftale på dit lån, er din løbetid 72 måneder.
Så snart din ansøgning er godkendt, modtager du en mail med et link til din låneaftale. Du underskriver låneaftalen med NemID, og pengene kan være på din NemKonto senest 3 dage efter vi har modtaget din låneaftale retur.
Du kan sagtens søge om et lån alene, men er du gift eller samboende, er det vigtigt, at I ansøger sammen. Særligt ved SamleLån, hvor der typisk er tale om et højere beløb, kan det være væsentligt, at man søger sammen, så hele husholdningens indtægt medtages i vurderingen.
Har du flere lån, du ønsker at få samlet i ét, så kan du gøre det hos os med et SamLelån. Du skal blot udfylde ansøgningsskemaet - så hører du fra os i løbet af kort tid. Når din ansøgning er endeligt godkendt, har du pengene i løbet af få dage, og vi sørger for at indfri din gæld hos dine andre kreditorer.
Det er desværre ikke muligt at ansøge om lån hos Ikano Bank, hvis du er bosiddende i udlandet. Du skal have bopæl i Danmark og have et dansk CPR nr.
Ja, det er muligt at ansøge om et privatlån hos Ikano Bank, hvis du er udstationeret. Du skal dog have bopælsadresse i Danmark og have et dansk CPR nr.
Når vi anvender NemKonto-systemet, har vi ikke direkte adgang til NemKonto-registeret, vi sender udbetalingen (elektronisk) indeholdende et personnummer, hvorefter NemKonto-systemet påsætter det tilhørende kontonummer. Hos Ikano Bank har vi ikke kendskab til din bank og dit kontonummer.
Din NemKonto er den bankkonto, som alle offentlige myndigheder bruger, når de skal udbetale penge til dig. Det er en helt almindelig bankkonto, som du bruger i forvejen. Som noget nyt kan private virksomheder også anvende NemKonto, og Ikano Bank anvender fremover din NemKonto, når du får udbetalt dit lån.
Alle borgere og virksomheder i Danmark skal have en NemKonto. De fleste borgere bruger deres lønkonto som NemKonto. Man skal altså ikke oprette en ny bankkonto for at have en NemKonto, hvor Ikano Bank kan udbetale dit lån.
Hos Ikano Bank har vi ikke kendskab, og adgang til, din bank og dit kontonummer. Vi sender en udbetaling elektronisk til NemKonto-systemet indeholdende dit personnummer. NemKonto-systemet indsætter herefter dit kontonummer.
Vi får altså ikke adgang til dine private bankoplysninger, når vi udbetaler penge til din NemKonto.
Hvis du opretter betalingen af din månedlige ydelse i Betalingsservice, behøver du ikke bekymre dig om at få betalt til tiden. Dermed slipper du også for et eventuelt rykkergebyr, hvis en betaling smutter. Det kører helt automatisk (hvis der er penge på kontoen) og den månedlige ydelse bliver automatisk betalt på den aktuelle forfaldsdato. Det fortsætter den med, indtil dit lån er betalt ud, eller du afmelder aftalen.
Og ønsker du at ændre en betaling en måned, er det nemt at stoppe eller tilrette i din Netbank.
HVORDAN TILMELDER JEG MIN BETALING?
Det kan du gøre på to måder:
1. Enten kan du tilmelde din betaling via dit næste indbetalingskort. Alle oplysninger du skal bruge, finder du på kontoudtoget.
2. Du kan også tilmelde dig via linket: Tilmeld Betalingsservice
HVAD KOSTER DET AT BRUGE BETALINGSSERVICE?
Du kan se priser på de forskellige betalingsmuligheder her Prislister
HAR DU SPØRGSMÅL?
Så er du velkommen til at kontakte vores Kundeservice på telefon 43 55 66 00 eller mail kundeservice@ikano.dk
Ja, du kan altid indbetale ekstra på dit lån. Hvis du ønsker at indbetale ekstra udover din faste månedlige indbetaling, kan du kontakte os på telefon +45 43 55 66 00 eller mail: kundeservice@ikano.dk og få oplyst kontonummer og betalingsID, som du kan bruge.
Indfrielse betyder, at du betaler restbeløbet på dit lån ud.
Du kan til enhver tid indfri dit privatlån eller anden aftale hos os. Også før det aftalte tidspunkt. Vi tilskriver ikke gebyr ved indfrielsen. Du kan indfri din aftale på to måder:
1. Send en e-mail til kundeservice@ikano.dk med den dato du ønsker at indfri
2. Ring til Kundeservice på +45 43 55 66 00
Vi sidder klar til at guide dig gennem indfrielsen.