Sikkerhed og fortrolighed

Sikkerhed

Hos Ikano Bank tager vi online beskyttelse af persondata og sikkerhed alvorligt og følger altid den til enhver tid gældende lovgivning på området. Samtidig arbejder vi hele tiden på at du får en personlig oplevelse, når du besøger og bruger vores hjemmeside, så den bliver så behagelig og brugervenlig som muligt.

Personlige oplysninger

Vi kan indsamle personlige oplysninger direkte fra dig via vores hjemmeside, når du ansøger om et lån eller en kredit og i nogle tilfælde, når du er med i konkurrencer og deltager i forskellige aktiviteter på hjemmesiden. Vi videregiver aldrig personlige oplysninger om dig til noget firma eller andre personer uden for Ikano Bank uden dit forudgående samtykke, medmindre vi er forpligtet hertil efter loven.

Websitet opsamler information om brugernes adfærd på sitet og registrerer IP numre, men det sker alene til driftsmæssige og interne formål, herunder statistik m.m.

Oplysninger og framelding

Du kan altid anmode om at få adgang til at se de personlige oplysninger, vi ligger inde med om dig. Såfremt oplysningerne ikke er korrekte, retter vi dem naturligvis straks - du skal blot sende os en mail på kundeservice@ikano.dk

Ønsker du ikke at modtage e-mails fra os om tilbud og andre aktuelle nyheder, kan du her framelde dig nyhedsbreve.

De personlige oplysninger vi indsamler, benyttes bl.a. til kreditvurderinger og til at foretage lovpligtige indberetninger til SKAT. Du kan læse yderligere herom i vores forretningsbetingelser.

Sikkerhed og integritet

Vores ansvar

Hos Ikano Bank, tager vi os af vores kunder og deres privatliv. Vi gør altid vores yderste for at behandle alle oplysninger om vores kunder på en ansvarlig måde. Personoplysninger og andre vigtige oplysninger, som behandles af Ikano Bank, beskyttes mod uautoriseret adgang, videregivelse, ændringer og destruktion.

Bankens IT-sikkerhedsrutiner arbejder for, at den information vi har om dig forbliver utilgængelig for andre. Vi arbejder ud fra en række beskyttelsesforanstaltninger, der løbende opdateres, og som samlet bidrager til en høj IT-sikkerhed.

Alle oplysninger, der sendes mellem dig og banken via internettet, efter du har logget ind, er krypteret (gjort ulæselige for udenforstående). Dette sker for at sikre, at ingen udenforstående vil kunne få adgang til dine personlige oplysninger.

 

Dit ansvar

Som kunde har du også en meget vigtig rolle i sikkerhedsforanstaltningerne. Nedenfor nævner vi en række ting, som du bør kende til og tænke over som kunde.

 

Beskyt dine data ved f.eks. at:

  • Installere et antivirusprogram og holde det opdateret
  • Installere vigtige programopdateringer
  • Installere en firewall
  • Anvend kun programmer eller udstyr fra pålidelige leverandører
  • Log ud når du er færdig

Vær forsigtig, hvis du benytter en offentlig computer, da det kan være svært at vide hvilke sikkerhedsprogrammer, der er installeret på denne.

Husk at:

  • Kontrollere at du er på www.ikanobank.dk
  • Beskytte din PIN-kode (NB Ikano Bank vil aldrig bede om at få denne oplyst af dig)
  • Når du er logget ind bliver dine oplysninger beskyttet og al information krypteres.

 

Cookies

Ikano Bank benytter cookies på vores hjemmeside. Under loven om elektronisk kommunikation, der trådte i kraft den 25. juli 2003 og udvidet d 14. december 2011, bør besøgende på en hjemmeside med cookies informeres om, at webstedet indeholder dem, hvordan de anvendes, og hvordan de kan undgås.

Ikano Bank bruger session cookies til netbank. Session cookies er en teknologi til web-serveren, hvilke gør den er i stand til at skelne mellem forskellige brugere. Derudover bruger ikanobank.dk også cookies til analysering af webstedet, samt forståelse af de elementer der ligger på siden.

Cookies gemmer brugerens identitet, samt brugerens færdens på siden. En permanent cookie er en lille fil, der tillader hjemmesider at genkende dig ved et besøg. Disse cookies gemmes i computerens hukommelse og skal manuelt fjernes.

Accepteres cookies betyder det, at du tillader en kommunikation mellem din computer og netbank. Cookies er også vigtigt for dig til at opretholde kommunikation, mens du er logget på. Cookies bruges kun i den tid, du har forbindelse til vores server, og når du er logget af, er de oplysninger slettet. De har ingen negativ indflydelse på sikkerheden eller din forbindelse til os.

Hvis du ikke accepterer cookies, kan du deaktivere dem via din browsers sikkerhedsindstillinger, under emnet cookies. Men det betyder, at funktionaliteten af Ikano Banks hjemmeside er begrænset.

Cpr. registeret

Alle privatkunder bliver valideret op imod cpr-registeret på ansøgningstidspunktet. Dette minimerer bl.a. muligheden for svindel idet, vi skal se legitimation, der er i overensstemmelse med adressen noteret i folkeregisteret.

Det medfører også, at alt post skal sendes til den adresse, der er registreret i det danske folkeregister og derved minimerer vi risikoen for ikke modtaget post hos vores kunder.

E-mail

Ikano Bank sender ikke e-mails, som indeholder fortrolige eller følsomme oplysninger. Som kunde bør du heller ikke sende oplysninger – som f.eks. kortnummer, bankkontonummer eller CPR-nummer – i e-mails, der ikke er krypterede.

 

Banken eller vores samarbejdspartnere vil aldrig bede dig om at sende fortrolige oplysninger som f.eks. kortnummer, kontonummer eller CPR-nummer via e-mail. Hvis du modtager e-mails, som ser mistænkelige ud og påstås at komme fra banken, opfordrer vi til, at du sletter e-mailen uden at åbne eventuelle vedhæftede filer eller links. De vedhæftede filer eller links kan indeholde virus og skade din computer eller give adgang til dine personlige oplysninger.