Tilgængelighedsærklæring for Opsparing 

Ikano Banks opsparingsprodukter er designet til at kunne bruges af så mange mennesker som muligt. Dette dokument beskriver f.eks., hvor tilgængelig tjenesten er, eventuelle kendte tilgængelighedsproblemer, og hvordan du kan rapportere problemer.  

Beskrivelse af tjenesten

Generel beskrivelse af tjenesten

Ikano Bank tilbyder produktet Spar Fri, som giver kunden mulighed for at spare op på både kort og lang sigt med variabel rente og fri adgang til udbetalinger. 

Ikano Bank tilbyder også SparFast-produkterne (SparFast 1, SparFast 2 og SparFast 3), som giver kunden mulighed for at spare op over længere perioder med fast rente og mulighed for udbetaling mod gebyr. 

En mere komplet beskrivelse af indlånsprodukterne samt gældende vilkår og betingelser findes på: 
https://ikanobank.dk/opsparing.   

Håndtering af tjenesten 

Ansøgningsproces 

  • Produktet tilbydes kun via en online ansøgning
  • Der findes ingen app, men ansøgningen kan udfyldes via mobiltelefon eller anden enhed med en browser
  • En egenudviklet ansøgningsformular benyttes til nye kunder: https://selfservice.ikano.dk/Deposit
  • Sitecore-ansøgningsformular anvendes af eksisterende kunder, der ønsker at oprette ekstra konti: https://ikanobank.dk/opsparing/nykonto
  • Den fulde onboarding kræver dansk MitID
  • Kunden skal underskrive med MitID
  • Godkendt konto bliver synlig efter login via ikanobank.dk  

Kontoadministration 

  • Kunden administrerer sine eksisterende konti online ved login med MitID. Vi anvender SDC’s NeOS-platform til indlån
  • En dansk bankkonto i en anden bank er nødvendig for overførsler til og fra SparFri-kontoen
  • En SparFri-konto er påkrævet for at gennemføre transaktioner, og der kræves en dansk bankkonto i en anden bank til overførsler 

Kundeservice 

  • Sikker besked kan sendes, når man er logget ind (besvares via mail/SMS)
  • Kontaktformular(er) er tilgængelige på hjemmesiden
  • Kundeservice kan kontaktes via telefon eller e-mail 

Hvor tilgængelig er tjenesten?

Vi er opmærksomme på, at dele af tjenesten bare delvist opfylder tilgængelighedskrav i henhold til tilgængelighedsstandarden EN 301 549. 

Tilgængelighedskrav er indarbejdet i de relevante processer for design, udvikling og levering af tjenesten. Tilgængeligheden gennemgås regelmæssigt.  

Teknisk information om tjenestens tilgængelighed 

De utilgængelige dele af denne tjeneste er beskrevet nedenfor.

Ansøgningsproces 

Ved navigation med tastatur og/eller brug af skærmlæser: 

  • Billedet med teksten øverst på siden vil give problemer for skærmlæsere. Skærmlæsere ignorerer den vigtige tekst. Det vil også give problemer for brugere, der er afhængige af tekstforstørrelse eller indstillinger med høj kontrast.
  • Nogle formularfelter mangler tilknyttede etiketter (labels). Det betyder, at skærmlæsere ikke vil annoncere etiketten sammen med feltet, hvilket gør det svært at forstå, hvilken information der skal indtastes. 
  • Når en bruger vælger en afkrydsningsboks eller en radioknap, genindlæses hele siden, hvilket skaber et visuelt blink og nulstiller tastaturfokus til toppen. Dette afbryder brugerens arbejdsflow og gør det meget vanskeligt—nogle gange umuligt—for brugere, der er afhængige af tastaturnavigation eller skærmlæsere, at udfylde formularen. 
  • Formularens layout er bygget med <table>-elementer, hvilket skaber problemer for brugere af skærmlæsere og andre hjælpemidler. 
  • Sættet af afkrydsningsbokse (eller radioknapper) til valg af kontotype præsenteres visuelt som en gruppe, men er ikke grupperet i HTML-koden. Det betyder, at brugere af skærmlæsere ikke får den nødvendige kontekst, hvilket gør det sværere at forstå formålet med de enkelte valgmuligheder. 
  • Sektioner af formularen bruger fed tekst til visuelt at indikere overskrifter. Det betyder, at hjælpemidler som skærmlæsere ikke kan identificere eller navigere i formularens struktur effektivt. Brugere, der er afhængige af tastaturgenveje til at hoppe mellem overskrifter, vil også opleve problemer. 
  • Alle fejlmeddelelser såsom “Skal udfyldes” er visuelt placeret ved siden af inputfelterne, men er ikke tilknyttet dem. Det betyder, at skærmlæsere ikke annoncerer fejlen, når brugeren navigerer til det tilsvarende felt, hvilket gør det svært at forstå, hvad der gik galt, eller hvordan det skal rettes. 
  • Siden mangler et <title>-element i HTML-<head>, hvilket betyder, at browseren kun viser domænenavnet uden en beskrivende titel. Det skaber forvirring for alle brugere—især dem, der bruger skærmlæsere, skærmforstørrelsesværktøjer eller stemmestyring til browserfaner—da de er afhængige af sidetitler for at forstå konteksten på den aktuelle side eller for at skifte mellem åbne faner. Skærmlæsere og andre hjælpemidler kan ikke bestemme sidens sprog, hvilket fører til forkert udtale og en forvirrende oplevelse for brugere, der er afhængige af oplæsning. 

Brugere med farvesynsforstyrrelser eller dem, der bruger monokrome skærme: 

  • Det indlejrede link adskiller sig kun fra den omkringliggende tekst med farve, så disse brugere vil muligvis ikke opdage, at teksten er et link. 

Brugere med syns- eller kognitive udfordringer: 

  • Når brugeren zoomer siden til 400 %, kræves der vandret rulning for at tilgå indhold. Dette bryder den forventede automatiske tilpasnings adfærd og giver en dårlig oplevelse for brugere med nedsat syn eller dem, der bruger skærmforstørrelse. Det skaber også problemer for brugere med kognitive udfordringer. 
  • Al tekst i formularen forhindres i at blive forstørret korrekt, når brugere øger tekststørrelsen via browserindstillinger (ikke blot zoom). Det gør indholdet svært eller umuligt at læse for brugere med nedsat syn eller dem, der er afhængige af større tekststørrelser for læsbarhed. 

Brugere med kognitive eller motoriske funktionsnedsættelser: 

  • Inputfelter bruger ikke attributten autocomplete, hvilket forhindrer browsere og hjælpemidler i at tilbyde nyttige autoudfyldte forslag. Det sænker udfyldelsen af formularen og skaber brugervenlighedsproblemer for alle brugere—særligt for dem med kognitive eller motoriske funktionsnedsættelser. 

Kontoadministration

Vi gennemgår i øjeblikket tilgængeligheden for denne del af tjenesten, herunder oplysninger og funktioner inden for og relateret til kontoadministration som beskrevet ovenfor. Hvis du bruger hjælpemidler som skærmlæsere eller har kognitive eller motoriske handicap, kan du opleve problemer. 

Produktinformation 

Hvis du navigerer med tastaturet og/eller bruger hjælpemidler:

  • Indtastningsfelterne i beregnere og kontaktformularer har ikke tilgængelige navne i sidens kode. Dette gør det vanskeligt at navigere med tastatur og hjælpemidler.
  • Der er tomme overskrifter i sidens kode for elementerne "Ofte stillede spørgsmål" og beregnerne. Dette gør det vanskeligt at navigere med tastatur og hjælpemidler.

PDF Dokumenter

Vi arbejder på at gøre vores PDF-dokumenter tilgængelige for alle, herunder brugere af hjælpemidler som skærmlæsere og tastaturnavigation. Indtil disse opdateringer er gennemført, kan det være vanskeligt for nogle brugere at tilgå indholdet.  

Kundeservice  

Telefonlinjer - Der er ingen hjælpeteknologi indbygget i vores telefonlinjer, men hvis du bruger en tredjeparts hjælpeteknologi, f.eks. Type Talk, er dette kompatibelt med vores telefonlinjer. 

Sikker besked - Dette vurderes som en del af vores kontoadministration, som vi i øjeblikket arbejder på. Du kan opleve problemer med at bruge disse, hvis du bruger hjælpeteknologier eller har kognitive eller motoriske handicap. 

Webformular - Disse er i øjeblikket under gennemgang, så du kan opleve problemer med at bruge disse, hvis du bruger hjælpeteknologier eller har kognitive eller motoriske handicap.

Hvordan testede vi tjenesten?  

Ansøgningsprocessen og kontoadministration blev vurderet med støtte fra eksterne tilgængelighedsspecialister via manuelle tests og værktøjet Microsoft Accessibility Insights for Web. Produktinformation blev vurderet med støtte fra eksterne specialister ved hjælp af Acquia Optimize. Kommunikation blev vurderet med manuelle tests. 

Sidste opdatering: 24. juni 2025

Hvad gør du, hvis du ikke kan bruge dele af tjenesten? 

Hvis du har brug for adgang til indhold i tjenesten, som du ikke kan bruge, og som ikke er dækket af ovenstående oplysninger, kan du kontakte os:

  • Ring til vores kundeservice på 43 55 66 00.
  • Send en email to accessibilityfeedback@ikano.dk.

Feedback & kontaktoplysninger  

Vi modtager gerne din feedback om tilgængelighed. Giv os venligst besked, hvis du oplever tilgængelighedsbarrierer: 
Send en e-mail til accessibilityfeedback@ikano.dk 
(Venligst undgå at inkludere følsomme oplysninger som personlige økonomiske detaljer, helbredsoplysninger eller andre fortrolige emner i din besked.).

Sådan indgiver du en klage 

Du har ifølge loven mulighed for at klage. Skriftlig klage skal indsendes til Ikano Banks juridiske afdeling, der er klageansvarlig. Adressen er Ikano Bank, Stationsparken 24, 2600 Glostrup. 

Hvis du ikke er tilfreds med vores svar eller ikke modtager svar indenfor 2 uger, kan du henvende dig til Sikkerhedsstyrelsen, Esbjerg Brygge 30, 6700 Esbjerg, der sikrer overholdelse af tilgængelighedskravene i Danmark. 

Sådan downloader du denne erklæring

Link til download