D.20/7-2017

Det er ferietid, og for rigtig mange danskere betyder det en tur til udlandet. Men hvordan undgår du, at ferieidyllen bliver spoleret, fordi du har problemer med betalingen eller mister dit kort? Ikano Bank kommer her med en række økonomiske tips til ferien.

Sommerferien er over os, og går turen til udlandet bør man være ekstra opmærksom på sine betalingskort, hvis man vil undgå problemer på ferien. Ifølge Ikano Bank er netop svindel, tyveri og spærrede kort noget af det, der bekymrer danskerne allermest, når de holder ferie uden for landets grænser.

Hvert år på denne tid får banken rigtig mange henvendelser fra danskere, der frygter lige pludselig ikke at kunne betale på ferien, eller er bange for at deres betalingskort bliver misbrugt efterfølgende.

Ikano Bank råder derfor altid kunderne til at tage sig nogle simple forholdsregler. På den måde mindsker man risikoen for at ferien bliver ødelagt, hvis uheldet er ude.

Ikano Banks tips til at undgå, at betalingsproblemer ødelægger din ferie:

• Sørg for at rejse med mere end et betalingskort. Det ekstra kort er en backup, hvis der opstår problemer, eller du mister dit betalingskort på rejsen. Du kan ansøge om et ekstra betalingskort her.
  • Ikano Bank anbefaler, at du ikke opbevarer kortene samme sted, da du ellers risikerer at miste begge kort på en gang.
  • Skjul altid din pinkode. Undgå at andre aflæser din pinkode, mens du betaler eller hæver penge i en automat.
  • Udlever aldrig din pinkode.
  • Lad aldrig dit kort være ude af syne. Er du ude at spise, skal du aldrig give dit betalingskort til tjeneren uden dit opsyn.
  • Brug kun kortet steder, der ser ’’fornuftige’’ ud. Det er altid godt at have nogle kontanter på sig, som man kan betale med i stedet for at bruge sit kort mistænkelige steder.
  • Hæv kontanter hjemmefra. Overvej hvor mange kontanter du regner med at bruge på ferien og veksl til den pågældende valuta hjemmefra. På den måde sparer du hævegebyret i udlandet, som ofte kan tage en stor bid af budgettet, hvis du hæver mange gange.
  • Tjek din konto under og efter ferien. På den måde kan du følge med i om dit kort er blevet misbrugt på ferien.
  • Tjek dit betalingskorts beløbsgrænse forud for ferien. Når du er i udlandet, kan der være grænser for, hvor mange penge du kan hæve om dagen, ligesom der er en beløbsgrænse for, hvor mange penge du kan bruge på en periode på 30 dage. Overskrider du disse beløbsgrænser bliver dit kort spærret. Også af den grund kan det være en rigtig god idé at have et ekstra kort med på rejsen.
  • Informer din bank. Hvis du rejser i mindre turistede lande, kan det være en god ide at gøre din bank opmærksom på dette. Ellers risikerer du, at kortet bliver spærret, fordi transaktionerne kan se mistænkelige ud.
  • Udskift dit kort, hvis du har mistanke om, at andre kan have fået fingre i dine oplysninger. Har du fx været på ferie i verdensdele, hvor kopiering ofte forekommer, kan det være en god ide at skifte kortet ud. Tjek evt. bankernes hjemmesider for deres anbefalinger.
  • Overvej at investere i en såkaldt ”pac-safe”. En ”pac-safe” er en mindre ultra-sikker taske, hvor der er plads til din tablet, telefon og andre småting. Desuden har den en RFID-lomme, som sikrer mod tyveri af personfølsomme data fra kreditkort m.m.

For yderligere information kontakt:
Lars Krøldrup
Telefon: 8174 0607
lars@help-pr.dk

Velkommen!

Her på siden kan du tilgå dine opsparingskonti, samt kort- og lånekonti.

For at finde det bedste svar på dit spørgsmål anbefaler vi, at du forfiner din søgning ved at bruge flere ord.