Bankchef rykker til Ikano AB Sverige

D.19/8-2015

Ikano Banks danske landechef Jesper F. Schmidt rykker pr. 1. februar til Sverige for at overtage chefstolen i Ikano AB i Sverige. Efter en vellykket opbygning af Ikano Bank i Danmark skal Jesper F. Schmidt nu i sin nye funktion bistå Ikano-koncernens forretningsområder i forbindelse med opkøb indenfor Europa.

Siden 1996 har Jesper F. Schmidt været i spidsen for udviklingen og driften af den virksomhed, der i dag er Ikano Bank i Danmark. Nu skal han så stå i spidsen for en ny enhed, Ikano AB, der skal bistå Ikano Gruppens forretningsområder; bank, forsikring og ejendomme med opkøb i Europa, der direkte og indirekte støtter de ambitiøse vækstplaner.

Ikano Bank  har med succes udviklet og tilpasset sin position og tilbud til kunderne, så banken i dag har en stærk placering inden for især leasing, lån, kreditkort og opsparing. Med fokus på enkle, letforståelige og tilgængelige bank- og leasingprodukter har Ikano Bank vundet solidt indpas som supplement til danskernes hovedbanker.

Banken har i dag kontakt med næsten 160.000 privatkunder og knap 10.000 erhvervsvirksomheder samt en balance på godt tre mia. kr. Desuden har Ikano Bank siden lanceringen i maj sidste år solgt opsparingsprodukter for mere end 0,5 mia. kr.

- Vi har den grundlæggende holdning, at mødet med banken – uanset at det i dag foregår på nettet – skal være enkelt og ligetil. Det er det, vi har ønsket at gøre Ikano Bank til eksponent for. Og det har vores danske kunder taget rigtigt godt imod, siger Jesper F. Schmidt.

Den typiske kunde...

Den typiske kunde i Ikano Bank er den helt almindelige dansker - familie eller enlig - der et langt stykke

hen ad vejen ikke har det store behov for rådgivning fra banken, hverken når det kommer til opsparing, lån eller kreditter. De kender deres behov, markedet og har styr på at selvbetjene sig via nettet.

Nu skal den danske Ikano-chef så omsætte sine evner og erfaringer til gavn for Ikano AB fra kontoret i Lund i Sverige.

- Jeg har et fantastisk hold kolleger i Ikano Bank, der har været med på en utrolig spændende og forunderlig rejse. Dem kommer jeg virkelig til at savne, ligesom jeg vil savne kontakten med de mange detailhandlere og leasingpartnere, der har betroet Ikano Bank opgaven med at finansiere deres kunders køb, siger Jesper F. Schmidt.

-Men den mulighed jeg fik her, kunne jeg ikke sige nej. Jobbet udspringer af ønsket om at se Ikano Bank, forsikring og ejendomme vækste hen over de næste 2-5 år. En opgave som jeg utrolig gerne vil bidrage til. Den rummer både fagligt spændende udfordringer og udgør på samme tid et strategisk vigtigt fokus for Ikano Gruppen.

Jesper F. Schmidt tiltræder sit nye job 1. februar. Indtil en ny direktør er på plads, vil økonomichef Lars F. Olsen varetage rollen som dansk landechef.

For yderligere information:

Claus Bendsen, 2026 3296