Retningslinjer for varebiler

Her på siden kan du blive klogere på hvilke retningslinjer du skal følge ved tilbagelevering af din leasede varebil.

Her på siden finder du beskrivelser og billeder af hvilke skader mv. der kan accepteres når du tilbageleverer din bil - og hvad der ikke kan accepteres.

Vælg hvilken katagori du vil vide mere om

Acceptabelt & ikke acceptabelt

Man siger, at et billede siger mere end tusind ord, så for
at gøre det nemmere for dig at forstå rimelig slitage, kan
du gennem hele denne vejledning finde diagrammer, der
viser, hvad der er - og hvad der ikke er - acceptabelt.

Det er naturligvis en stor udfordring at dække enhver form for skade, der kan opstå. Men når du er færdig med at
læse denne vejledning, vil du have en god forståelse af den minimumsstandard, der forventes for returnerede køretøjer.
Bemærk venligst, at vurderingen af rimelig slitage generelt afhænger af bilens alder og kilometertal. Visse beskadigelser og
skader er imidlertid ikke acceptable uanset alder og kilometertal, og disse omfatter bl.a. manglende genstande eller knust glas. I alle
tilfælde vil vi gøre vores bedste for at vurdere viderefakturering af skader retfærdigt og fakturere baseret på reparation i stedet for
udskiftning, hvis det er muligt.

Når vores uafhængige partnere afslutter en vurderingsinspektion udarbejder de en tilstandsrapport, der identificerer eventuelle
skader på køretøjet, der ikke kan accepteres som rimelig slitage. Denne rapport vil også gennemgå reparationsmetoden og
udgiften til reparation. Der udarbejdes en vurderingsrapport til køberen af det brugte køretøj.

Aflevering af bilen

I bund og grund skal alt, hvad du fik med
bilen, da den blev leveret til dig, afleveres
sammen med bilen.

Dette omfatter, men er ikke begrænset til:
• Alle nøgler, herunder hoved- og reservenøgler
• Alle originale dokumenter som f.eks. brugervejledning etc.
• Servicebog med underskrift/stempler som bevis på servicehistorik
• Gyldig registreringsattest (hvis tilgængelig)
• Radiokodekort
• Sd’er, cd’er eller dvd’er til satellitnavigation (slet af sikkerhedshensyn gemte adresser, f.eks. din
hjemmeadresse)
• Alt flytbart lydudstyr (f.eks. enheder med aftagelig front)
• Alt ekstraudstyr monteret på køretøjet, som ikke er permanent fast tilbehør (anhængertræk, solskærme
på bagdøren etc. )
• Alt nødudstyr, der fulgte med køretøjet (donkraft, krydsnøgle, advarselstrekant, førstehjælpsudstyr etc.)
• Reservehjulet skal være i køretøjet og skal opfylde lovgivningens krav
• Hvis dit køretøj har et ‘dæk-mobilitetssæt’, skal det være funktionelt (tætningsmiddel og en 12-volts
kompressor, der kan tilsluttes cigarettænderen)
• De originale hjulkapsler

Husk også at fjerne alle personlige effekter fra bilen

inden afhentning, f.eks.:
• Musik-cd’er
• Vejkort
• Solbriller
• Benzinkort
Husk at tjekke alle opbevaringsrum i bilen, herunder bagagerummet, handskerummet, opbevaringsrum i dørene, lommer bag på sæderne og alle andre steder, hvor der kan opbevares ting. Vi kan ikke returnere personlige effekter, der efterlades i bilen, når først den er blevet afhentet.

Vurderingstips inden afhentning

For at undgå eventuelle uforudsete opkrævninger for skader er her et par ting, du kan gøre, inden din bil afhentes og sendes til vurdering.

Brug denne vejledning fuldt ud
Brug denne vejledning til at undersøge bilen og notere eventuelle synlige skader, du får øje på. Din egen inspektion inden afhentning hjælper dig med at forstå præcis de skader, der er på bilen, og undgå eventuelle overraskelser med hensyn til uventede udgifter.

 

Sørg for, at bilen er ren indvendigt og udvendigt
Når du undersøger bilen, skal du sørge for, at bilen er ren både indvendigt og udvendigt. Hvis bilen er beskidt, er det vanskeligere at finde og bemærke eventuelle skader.
Hvis køretøjet er beskidt den dag, den afhentes, bliver afhentningen muligvis aflyst, og du bliver faktureret for den senere afhentning.

 

Undersøg bilen i naturligt dagslys
Parkér bilen i godt, naturligt dagslys, og undgå skygge fra træer etc. Det vil hjælpe dig med at få øje på eventuelle buler eller skrammer, der ellers kan være svære at se.

Undersøg bilen, når det er tørt
Hvis bilen er våd, er det meget sværere for dig at se og bemærke eventuelle skrammer og buler. Hvis bilen lige er blevet vasket, eller det har regnet, skal du sørge for, at den er helt tør inden inspektion.


Sådan findes buler nemmest

Det er nemmere at se buler, hvis du ser ned langs en bils panel i profil (fra siden), end hvis du ser direkte på det.
Kig også på køretøjet fra forskellige vinkler.


Undersøg alle paneler

Husk at undersøge lygterne, bilruderne og spejlene samt de mindre synlige paneler på bilen, f.eks. taget eller dem,
der er under kofangerens højde.


Vær objektiv

Undersøg og vurdér bilen så objektivt, som du kan, ved hjælp af de tips, der findes ovenfor. Overvej at bede en ven eller kollega om at hjælpe dig.



Til top-menuen

Dæk, klistermærker & rengøring

Dæk
Vurderingen af rimelig slitage omfatter også inspektion af dækkene. Hvis vinterdæk er omfattet af serviceaftalen, skal hele sættet med 4 hjul, herunder fælge og skruer, returneres. Hvis en bil returneres om vinteren, gælder det samme for sommerdækkene. I din LeasePlan-kontrakt kan du finde de specifikke aftaler vedrørende metoden til returnering af vinter- og sommerdæk.
Mange producenter inkluderer ikke længere et reservehjul og udstyrer i stedet deres biler med et såkaldt “dæk-kit”, der består af et tætningsmiddel og
en luftkompressor (12 volt). Hvis din bil er udstyret med et dæk-kit, skal det være i bilen og være funktionelt, når bilen afleveres. Hvis bilen blev leveret med et reservehjul, SKAL reservehjulet være i bilen, når bilen afleveres.

Klistermærker
Reklamestickere, klistermærker, foliering og limrester, uanset størrelse eller tilstand, kan have indflydelse på bilens gensalgsværdi. Derfor skal de fjernes helt, inden bilen sælges, uanset om de er placeret på karrosseriet eller på glasset. Eventuelle udgifter i forbindelse med fjernelse af ovenstående vil blive viderefaktureret. I din LeasePlan-kontrakt kan du finde de specifikke aftaler vedrørende aflevering af bil med stickere/klistermærker.

Rengøring
Vi sætter pris på, at bilen returneres i ren tilstand. Ubehagelige lugte og/eller pletter inde i bilen kan påvirke en returneret bils brugtværdi. Derfor vil du måske beslutte, at det er nødvendigt at få bilen rengjort helt af et professionelt rengøringsfirma, inden bilen afleveres.


Til top-menuen

Ikke accepteret 

Deformationer af hjulkasse og tegn på forkert læsning eller utilstrækkelig sikring af læsset gods.

  • Enhver form for buler, ridser og skrammer i læsseområdet med udvikling af rust.
  • Huller i læssegulvet eller alvorlig deformation.
  • Beskadiget, bulet eller ødelagt indvendig beklædning, der begrænser brugen af døre, vinduer eller tilbehør.
  • Deformation af karrosseridele, skillevægge, døre eller vinduer, der påvirker rummenes funktion.
  • Skade på indersiden af læsseområdet, som kan ses udefra.
  • Manglende indvendig beklædning eller skillevægge.
  • Rifter, flænger eller manglende dele på læssegulvet eller beklædningen i læsserummets område.

Accepteret 

  • Eventuelle ridser, skrammer og/eller deformation af læsseområdet, hvis dette ikke påvirker dørenes funktion eller kan ses udefra.
  • Afskrabninger, buler og slag på karmene eller i væggene ved læsseområdet, hvis dette ikke påvirker rummets funktion eller kan ses udefra.
  • Ekstra tilbehør efterladt i køretøjet, hvis dette er korrekt installeret og overholder forskrifterne for køretøjet.

 

Ikke acceptabelt

• Skader, der har deformeret karmen.
• Ridser, skrammer eller afskrabninger på karmene til læsserummet, hvis dette påvirker funktionen af kofangere, lys etc.
• Afskrabninger på karmene ved bag- eller sidedørene til læsserummene, hvis dette påvirker dørenes funktion.
• Beskadigede dørtætninger.

Acceptabelt

  • Ridser, skrammer eller afskrabninger på karmene til læsserummet, hvis dette ikke påvirker funktionen af kofangere, lys etc.
  • Afskrabninger på karmene ved bag- eller sidedørene til læsserummene, hvis dette ikke påvirker dørenes funktion.

Ikke Acceptabelt

  • Stenslag og ridser på op til 10 cm, hvis de kan fjernes ved hjælp af mekanisk polering.
  • Afskrabninger og afskalninger på op til 2 cm, hvis de kan fjernes ved hjælp af mekanisk polering.
  • Buler op til 2 cm, hvis der ikke er mere end to buler pr. panel
  • Områder med stenslag, hvis under 25 % af panelet er berørt, og der ikke er opstået rust.
  • Afskalninger, der er blevet korrekt behandlet inden rustudvikling.

Acceptabelt

  • Stenslag og ridser på op til 10 cm, hvis de kan fjernes ved hjælp af mekanisk polering.
  •  Afskrabninger og afskalninger på op til 2 cm, hvis de kan fjernes ved hjælp af mekanisk polering.
  • Buler op til 2 cm, hvis der ikke er mere end to buler pr. panel
  • Områder med stenslag, hvis under 25 % af panelet er berørt, og der ikke er opstået rust.
  • Afskalninger, der er blevet korrekt behandlet inden rustudvikling.

Ikke acceptabelt

  • Ødelagte, revnede eller deformerede kølergitre og kofangere.
  • Enhver form for afskalninger, ridser, skrammer og afskrabninger, der er længere end 10 cm.
  • For malede kofangere: Enhver form for afskalninger, ridser, skrammer og afskrabninger, der ikke kanfjernes ved hjælp af mekanisk polering.
  • Buler, der er større end 2 cm.
  • Mere end to buler pr. kølergitter eller kofanger.
  • Skader, der skyldes forkert brug af kemikalier.

 

 

acceptabelt

  • Enhver form for ridser, skrammer og afskrabninger op til 10 cm, der kan fjernes ved hjælp af mekanisk polering.
  • For kofangere, der har struktur eller er umalede, er skrammer og ridser på op til 10 cm acceptable.
  • Buler op til 2 cm, maksimalt 2 buler pr. kofanger eller kølergitter.
  • Misfarvning, der skyldes ekstern påvirkning, f.eks. vejrforhold.

Ikke acceptabelt

  •  Ridser, skrammer eller afskrabninger, der er større end 10 cm.
  • Deformerede dæk, f.eks. grundet kørsel for tæt på kantsten.
  • Buler, revner eller hak i dækkene.
  • Skader på dæksiderne eller slidbanerne.
  • Dæk, der er gennemboret af et fremmedlegeme.
  •  Ødelagt eller deformeret hjulfælg, hjulkrans eller legering.
  • Rustudvikling på hjulfælgen, hjulkransen eller legeringen.
  • Returneringer uden de originale hjulkapsler, dæk-mobilitetssættet og/eller reservehjulet.

Accepteret

Dæk med en slidbane på minimum 1,6 mm, eller slidbaner, der opfylder lokale lovgivningsmæssige krav.

På forsiden af hjulfælgen, hjulkransen eller legeringen:
Én ridse, skramme eller afskrabning på op til 10 cm.

På kanten af hjulfælgen, hjulkransen eller legeringen:
Én ridse, skramme eller afskrabning på op til 10 cm.

Ikke accepteret

  • Ødelagt glas eller ødelagte lygter.
  • Revner eller skår i lygterne, som begrænser lygtens funktion. Alle pærer skal fungere.
  • Selvpåklæbet solbeskyttelse eller tonede strimler skal fjernes helt fra ruderne, hvis de ikke er påklæbet af en professionel, eller hvis de er ødelagte eller er begyndtat gå løs i rudens hjørner.
  • Afskalninger eller revner, der er større end 1 cm og/eller er i sektion A.

Accepteret

  • Stenslag, hvis de ikke er over 1 cm og ikke er i sektion A på forruden.
  • Stenslag på overfladen af forlygterne, tågelygterne eller indikatorer, som ikke har ødelagt glasset og ikke hindrer funktionen.
  • Små klistermærker på glasset, som kræves i henhold til lokal lovgivning.

Ikke acceptabelt

  • Ridser eller skrammer, der er større end 5 cm.
  • Deformation af spejlet og/eller spejlindfatningen.
  • Signallys, der har beskadiget køretøjets struktur via deres montering eller fjernelse.
  • Beskadigede, ødelagte eller rustne tagbagagebærere og/eller anhængertræk.

Acceptabelt

  • Ridser eller skrammer op til 5 cm.
  • Returnering af et køretøj med intakt anhængertræk og intakte stikben.
  • Monterede signallys eller lygter, der er korrekt monteret og fungerer perfekt, uden skader.
  • Lygterne skal overholde lovmæssige krav, og hvis det kræves i lokal lovgivning, være angivet i køretøjets dokumenter.
  • Ekstra antenner eller tagbeslag skal fungere perfekt og overholde lovgivningen med hensyn til vejsikkerhed samt være godkendte til de pågældende typer køretøj.
  • I tilfælde af at eksternt tilbehør fjernes, skal det berørte område repareres ordentligt.

Ikke acceptabelt

  • Tilsmudsning og pletter på sæder, den indvendige beklædning, gulvmåtter eller tæpper, som ikke kan fjernes ved almindelig rengøring, men som kræver specialrengøring.
  • Flænger, afskrabninger, slitage og deformation af materialet på den indvendige beklædning, på tæpper og gulvmåtter.
  • Huller i konsollen, som følge af at der er blevet fjernet udstyr.
  • Flænger, udhulinger eller løse tråde på rattet.
  • Ubehagelige lugte, der kræver specialrengøring for at få dem væk.
  • Aflevering af køretøjet uden tidligere fjernede sæder.

 

 

Acceptabelt

  • Tilsmudsning og pletter på sæder, den indvendige beklædning, gulvmåtter og tæpper, som kan fjernes ved almindelig rengøring.
  • Sæder med slitage og fordybninger, der skyldes almindelig brug.
  • Misfarvning af paneler grundet daglig brug og slitage.
  • Telefonbeslag/kabinetenheder kan efterlades i bilen.